Aandacht voor gedrag

Bij De Springplank staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen centraal, net zoals hun cognitieve groei. Wij geloven dat een veilige en prettige omgeving essentieel is voor effectief leren. De Kanjertraining is een belangrijk onderdeel van onze aanpak, die kinderen helpt positief over zichzelf en anderen te denken. Dit vormt samen met onze visie op sociale veiligheid de basis van ons veiligheidsbeleid, waarbij we samenwerken met ouders en kinderen.  Zo volgen alle groepen Kanjertraining, en is elke leerkracht een gediplomeerd Kanjertrainer. We maken gebruik van kleurenpetten om kinderen bewust te maken van hun gedrag in verschillende situaties. Het gedrag is veranderbaar, en we koppelen nooit een pet aan een kind. 

De vijf uitgangspunten van de Kanjertraining, die op posters in de klas staan, zijn: 

We vertrouwen elkaar 
We helpen elkaar 
We werken samen 
We hebben plezier 
We doen mee 

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we Hart & Ziel, waarbij we vragenlijsten invullen om psychosociale problemen en sociale veiligheid te meten. Deze gegevens helpen ons om ons lesaanbod aan te passen.  

Omgaan met conflicten en pestgedrag Meningsverschillen tussen kinderen is normaal en biedt leermomenten. We leren hen hoe ze hun grenzen kunnen aangeven. Bij conflicten hanteren we het volgende vier-stappenplan: 

1. Zelf oplossen: Kinderen leren om ruzies eerst zelf aan te pakken. 
2. Hulp vragen: Als dat niet lukt, vertellen ze het probleem aan de leerkracht. 
3. Verhelderingsgesprek: De leerkracht brengt beide partijen samen om het probleem te bespreken. 
4. Herhaling/registratie: Bij herhaling van pestgedrag volgt een gesprek met de pester en worden ouders geïnformeerd. 
 

We leggen duidelijk uit wat pesten is en hoe het zich onderscheidt van plagen. Ouders worden betrokken bij het melden van pestgedrag en de school werkt samen met hen aan oplossingen. Indien nodig worden er stappen ondernomen, variërend van gesprekken tot time-outs of schorsingen in extreme gevallen. 

Weerbaarheidstraining in groep 7

In groep 7 krijgen onze leerlingen een weerbaarheidstraining. Tijdens deze training leren ze op een positieve manier voor zichzelf op te komen, "nee" te zeggen, en grenzen aan te geven. Onderwerpen zoals houding, stemgebruik, het herkennen van gevoelens, en omgaan met emoties komen hierbij aan bod.

Gedragsspecialist en vertrouwenspersoon

Op De Springplank hebben we ook een gedragsspecialist/vertrouwenspersoon. Tweewekelijks begeleidt onze gedragsspecialist kinderen die extra steun nodig hebben. Met laagdrempelige

gesprekken en gerichte activiteiten helpt zij kinderen om hun kwaliteiten te ontdekken, meer inzicht in hun gedrag te krijgen, en beter om te gaan met emoties zoals angst en boosheid. Ook ondersteunt zij leerkrachten en werkt zij samen met de intern begeleider om een veilige en vertrouwelijke leeromgeving voor iedereen te waarborgen.

 

Contact

Kagerplein 30
2172 EA Sassenheim

0252 22 31 84
directie.springplank@sophiascholen.nl
Anita van der Zon / Floor Louwers

Schooltijden

Maandag 08.30 - 12.00 12.45 - 14.30
Dinsdag 08.30 - 12.00 12.45 - 14.30
Woensdag 08.30 - 12.15  
Donderdag 08.30 - 12.00 12.45 - 14.30
Vrijdag 08.30 - 12.00 12.45 - 14.30

 

Vertrouwen - Ontwikkeling - Plezier - Insprireren(d)